Cieszę się, że będziemy razem pracować nad Twoimi kampaniami. Poniżej znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania (FAQ), które pomogą Ci lepiej zrozumieć, jak przebiega nasza współpraca i na co możesz liczyć.
1. Co ma wpływ na to czy moja kampania szybko mi się zwróci?
Czas, w jakim zobaczysz pierwsze efekty kampanii, zależy od kilku czynników, takich jak typ kampanii, grupa docelowa i poziom konkurencji w Twojej branży. W przypadku większości kampanii Google Ads i Meta Ads pierwsze wyniki są widoczne już po kilku dniach od uruchomienia. Jednak, aby uzyskać pełny obraz efektywności i umożliwić optymalizację kampanii, zazwyczaj potrzeba około 2-3 tygodni.
Dodatkowo musimy wziąć rzeczy trochę poza adsowe, jak:
- jakość strony docelowej
- responsywność witryny
- szybkość ładowania strony
- ścieżka konwersji dla użytkownika
- opisy produktów/usług
- oferta – jej atrakcyjność oraz cena
- dla e-commerce – jakość pliku produktowego
- proces marketing automation
- struktura strony / podejmowanie działań SEO – to też jest kluczowe 🙂
- social proof (opinie dotychczasowych klientów)
- i ostatnie, choć bardzo istotne marka Twojego sklepu lub produktu, który sprzedajesz.
Kampanie na nowym koncie reklamowym, bez silnej marki sklepu, dużego ruchu organicznego, atrakcyjnej ceny praktycznie nigdy nie przynoszą super rezultatów na początku. Czasem… w ogóle. Chyba, że produkty są naprawdę w okazyjnych i wyjątkowych cenach oraz są pożądane przez użytkowników.
Dlatego tak ważna jest komunikacja i wprowadzanie rekomendacji, które traktujemy jako formę testowania kolejnych rozwiązań (znów, nie jako pewnik).
2. Kiedy zobaczę pierwsze efekty kampanii? Jak wygląda cały proces?
Po uruchomieniu kampanii w Google Ads proces optymalizacji podzielony jest na kilka kluczowych etapów. Każdy z tych etapów ma na celu monitorowanie i dostosowywanie kampanii, aby jak najlepiej wykorzystywać budżet i osiągnąć założone cele.
a) codzienna weryfikacja i drobne korekty (pierwsze 2 tygodnie)
W pierwszych dwóch tygodniach kampania wchodzi w fazę testów i adaptacji. W tym okresie odbywa się codzienna weryfikacja konta reklamowego, aby kontrolować wydatki i zapewnić, że budżet jest wykorzystywany efektywnie. Google Ads może „przepalić” budżet, jeśli nie jest odpowiednio monitorowany, dlatego regularne korekty pozwalają na uniknięcie niepotrzebnych kosztów.
Zmiany wprowadzane na tym etapie są niewielkie i mają charakter korygujący, co oznacza, że nie wpływają one na proces uczenia się kampanii, lecz delikatnie dostosowują jej kurs. Dzięki temu kampania może nadal „uczyć się” preferencji odbiorców i optymalizować pod kątem wyświetlania reklam najbardziej zainteresowanym użytkownikom.
b) wprowadzanie istotnych zmian (po 2 tygodniach)
Po dwóch tygodniach, gdy kampania uzyskała już pewne dane i zaczyna pokazywać wyraźniejsze trendy, zaczynamy wprowadzać bardziej znaczące zmiany. Optymalizacja w tym okresie opiera się na analizie wyników i dostosowywaniu strategii zgodnie z uzyskanymi informacjami. W zależności od wydajności kampanii, możliwe działania obejmują:
- Zmiana strategii ustalania stawek – dostosowanie stawek do odbiorców, lokalizacji lub urządzeń, aby lepiej dostosować się do efektywnych segmentów rynku.
- Dodawanie nowych słów kluczowych – na podstawie raportów wyszukiwania możemy dodawać nowe słowa kluczowe, które przyciągają wartościowy ruch.
- Tworzenie nowych reklam – aby testować różne przekazy i wybrać te, które osiągają najlepsze wyniki.
c) ewaluacja i dostosowanie strategii (po miesiącu)
Po miesiącu kampania osiąga już stabilny etap, w którym można bardziej kompleksowo ocenić jej efektywność. Ten etap jest kluczowy, ponieważ dostarcza pełniejszego obrazu wyników i umożliwia bardziej zaawansowaną optymalizację. W tym okresie:
- Oceniamy skuteczność różnych strategii ustalania stawek – w zależności od wyników możemy wybrać strategie takie jak maksymalizacja kliknięć, konwersji, czy ROAS.
- Dostosowujemy budżet – w przypadku kampanii, które wykazują najlepsze wyniki, możemy rozważyć zwiększenie budżetu, aby zwiększyć ich zasięg.
- Optymalizujemy targetowanie – na podstawie danych demograficznych i lokalizacyjnych możemy dostosować grupy docelowe, by jeszcze lepiej odpowiadały profilowi idealnego klienta.
- Dodajemy wykluczające słowa kluczowe – aby uniknąć niepotrzebnych kosztów, usuwamy frazy, które generują ruch niskiej jakości.
d) regularna optymalizacja i testowanie (po 2-3 miesiącach)
Po około dwóch do trzech miesięcy kampania osiąga stabilny poziom wydajności. Na tym etapie celem jest utrzymanie wyników oraz wprowadzenie dalszych optymalizacji. Działania mogą obejmować:
- Testowanie różnych wersji reklam – regularne A/B testy, by wybrać kreacje o najwyższej skuteczności.
- Optymalizacja na poziomie odbiorców – dostosowanie reklam i budżetów do najlepiej działających segmentów odbiorców.
- Weryfikacja i dostosowanie ustawień geograficznych – analiza wyników w różnych lokalizacjach, aby precyzyjnie targetować kampanię tam, gdzie osiąga najlepsze rezultaty.
Każdy z tych etapów pomaga utrzymać kampanię na kursie do osiągnięcia celów, maksymalizując efektywność budżetu i zapewniając optymalne rezultaty.
Oczywiście to jest wzorzec, który się może sprawdzać. Czasem jednak po miesiącu nie ma efektów, optymalizujemy kampanię według procesu. I jeśli nadal coś nie działa, to przechodzimy dalej – wychodzimy poza panel Google Ads i sugerujemy kolejne zmiany na stronie docelowej, robimy dokładniejszą analizę konkurencji i wszystkie te inne elementy z punktu wyżej, aby znaleźć elementy do poprawy poza samym panelem Google czy Meta.
Pamiętaj, że to nie kampania sprzedaje – tylko strona. Kampania sprowadza ruch. Oczywiście kampania ma za zadanie sprowadzić ruch jak najwyższej jakości. Ale nadal to tylko tyle i aż tyle.
Ważne jest, aby dać kampanii czas na osiągnięcie pełnej efektywności, szczególnie w przypadku strategii długoterminowych. Rekomendujemy minimum trzy do czterech miesięcy, abyśmy mogli przeprowadzić testy, zbadać reakcje odbiorców i wprowadzać optymalizacje, które mogą zwiększyć wyniki w dłuższym okresie.
3. Jak mogę sprawdzić wyniki mojej kampanii?
Śledzenie wyników kampanii jest kluczowe, aby monitorować jej efektywność. W ramach współpracy z naszą agencją zapewniamy dostęp do raportów z wynikami, które wysyłamy regularnie. Jeśli posiadasz konto na Google Ads lub Meta Ads, możesz także samodzielnie śledzić statystyki. W przypadku potrzeby dodatkowych raportów lub wyjaśnień – jestem do dyspozycji.
4. Jak często dostanę raport z wynikami kampanii?
Raportowanie wyników kampanii odbywa się co miesiąc, jednak na życzenie klienta mogę przygotować również raporty tygodniowe. W raportach raportach znajdziesz najważniejsze wskaźniki efektywności kampanii, takie jak koszt za kliknięcie (CPC), współczynnik konwersji oraz zwrot z inwestycji (ROAS). Ale nie tylko. Raporty oferują rozbudowane dane dotyczące ścieżek konwersji, najlepiej sprzedających się produktów oraz innych źródeł ruchu. Pierwszy raport otrzymasz po miesiącu współpracy.
5. Co się dzieje, jeśli kampania nie osiąga oczekiwanych wyników?
Rzadko bywa tak, że kampanie od razu przynoszą oczekiwane rezultaty. Wiemy, że jest to naturalna rzecz, dlatego w przypadku, gdy kampania nie osiąga zakładanych celów, podejmujemy działania optymalizacyjne. Może to obejmować zmianę grupy docelowej, dostosowanie budżetu, lub modyfikację treści reklamowych. Monitorujemy kampanie na bieżąco, aby reagować na wszelkie odchylenia i poprawiać wyniki.
6. Czy mogę zmienić budżet kampanii w trakcie jej trwania?
Tak, możemy zmniejszać jak i zwiększać budżety w trakcie trwania kampanii. Należy jednak robić to z umiarem i regulować budżet o około 20% raz na tydzień – dwa.
7. Jak długo powinna trwać moja kampania, aby osiągnąć najlepsze wyniki?
Optymalna długość kampanii zależy od Twoich celów i budżetu. Zazwyczaj kampanie oparte na płatnych reklamach powinny trwać od trzech do sześciu miesięcy, abyśmy mogli przeprowadzić testy, zoptymalizować treści i osiągnąć satysfakcjonujące wyniki. Dla kampanii budujących świadomość marki zalecamy dłuższy czas trwania.
8. Czy mogę dostosować treści reklamowe w trakcie kampanii?
Tak, możemy dostosować treści reklamowe w trakcie kampanii. Zalecamy jednak, aby zmiany były przemyślane i spójne z początkową strategią, aby uniknąć spadku efektywności. Jeśli masz pomysły na nowe treści – przekaż je nam, a my ocenimy ich wpływ na kampanię.
9. Jak agencja dobiera grupy docelowe?
Dobór grupy docelowej to kluczowy element naszej strategii. Na początku współpracy analizujemy Twoje produkty i usługi oraz charakterystykę idealnego klienta. Następnie stosujemy zaawansowane narzędzia Google Ads i Meta Ads, aby dotrzeć do osób najbardziej zainteresowanych Twoją ofertą. Niestety nie ma tu gotowych rozwiązań i schematów, jak sugerują niektórzy eksperci. Dlatego wszystko to kwestia testowania.
10. Co to jest remarketing i czy warto go stosować?
Remarketing pozwala na docieranie do osób, które już miały kontakt z Twoją marką – np. odwiedziły stronę lub kliknęły w reklamę. Remarketing zwiększa szanse na konwersję i jest polecany, zwłaszcza gdy chcesz ponownie zaangażować potencjalnych klientów, którzy nie dokonali zakupu za pierwszym razem.
Warto również stosować retargeting – przypominać się cyklicznie osobom, którzy dokonali już zakupu.
11. Czy mogę zobaczyć przykład mojego konkurenta, jak on to robi?
W ramach współpracy oferujemy analizę konkurencji, w tym przegląd działań reklamowych podobnych firm. Zebrane informacje pomagają nam lepiej zrozumieć rynek i zoptymalizować Twoje kampanie. Jeżeli chcesz takie dane, daj znać. Z chęcią je podeślemy.
12. Jakie wskaźniki sukcesu są monitorowane?
Monitorujemy różne wskaźniki efektywności (KPIs) – w zależności od ustaleń na początku współpracy. Między innymi są to takie współczynniki jak CPC, CPA, współczynnik konwersji, zwrot z inwestycji (ROAS), oraz liczbę generowanych leadów. Dzięki tym danym możemy na bieżąco dostosowywać kampanie do celów Twojego biznesu.
13. Jak wygląda kontakt z moim opiekunem kampanii?
Opiekun kampanii jest Twoim głównym punktem kontaktowym. Kontaktujemy się z klientami regularnie – poprzez e-mail, a w razie potrzeby jesteśmy dostępni na spotkania online lub telefonicznie. Jeśli masz pytania lub potrzebujesz konsultacji, możesz liczyć na bieżące wsparcie z naszej strony.
14. Czy są sam mogę wprowadzać zmiany w kampanii w trakcie jej trwania?
Nie zalecamy tego. Podobnie jak nie zalecamy wdrażania rekomendacji Google oraz zmian przy kontakcie specjalisty z ramienia Google. Po pierwsze – opiekun konta ma przygotowaną jakąś strategię. ZMiany w kampaniach mogą ją totalnie zaburzyć. Nawet jeśli wyniki nie idą po Twojej myśli, jeszcze nikt nie widział, żeby wprowadzanie gwałtownych zmian wpłynęło na kampanie pozytywne. Zaufaj, albo zmień specjalistę. Ponadto zmiany bez wiedzy specjalisty też mogą wpłynąć negatywnie. Być może coś teraz testujemy, a to zaburzy wyniki testów.
15. Jakie zasoby lub informacje są potrzebne ode mnie na start kampanii?
Potrzebujemy co najmniej kilku rzeczy. Konto reklamowe z podpiętymi płatnościami – najlepiej przesłanie ID konta (jeśli masz z tym kłopot – pomożemy). Dostęp do Google Analytics, Google Tag Managera, Google Merchant Center (jeśli sklep), (albo dostęp do konta reklamowego, pixela i strony na FB – jeśli Meta Ads). Do tego w zależności od typu kampanii będą potrzebne grafiki, czasem wideo, lista produktów, jeśli będą to wybrane produkty, a nie całość. To tak naprawdę zależy od tego jaką strategię wspólnie przyjmiemy. W każdym z tych elementów służymy pomocą.
Oprócz tego – określenie celów. To bardzo ważne, abyśmy wiedzieli gdzie jest nasz cel, a nie płynęli bez konkretnego celu.
16. Czy mogę mieć wpływ na kreacje reklamowe?
Oczywiście! W domyśle grafiki i filmy są po stronie Klienta. Co prawda zawsze dajemy znać jakie grafiki byśmy potrzebowali, ale finalny efekt zależy od tego co prześle Klient. Jeśli nie masz grafika, możemy podzlecać grafiki za dodatkową opłatą.
17. Co się stanie, jeśli przestanę prowadzić kampanię?
Kampanie płatne mają to do siebie, że pojawiają się w wynikach wyszukiwania czy w feedzie Meta od razu, ale gdy przestajesz je opłacać, równocześnie szybko znikasz z tych miejsc.
18. Co się stanie, jeśli budżet kampanii się wyczerpie przed końcem miesiąca?
Regularnie monitorujemy budżet kampanii i dostosowujemy nasze działania, aby nie przekroczyć zaplanowanego budżetu. Jeśli jednak budżet wyczerpie się szybciej niż zakładaliśmy (np. w wyniku wzrostu kosztów kliknięć w Twojej branży), skontaktujemy się z Tobą, aby omówić możliwe rozwiązania, takie jak zwiększenie budżetu lub dostosowanie strategii.
19. Jak mogę zrezygnować z kampanii, jeśli zdecyduję się zakończyć współpracę?
Rezygnacja z kampanii jest prosta i nie wymaga skomplikowanych formalności. Prosimy o wcześniejsze powiadomienie nas o swojej decyzji, abyśmy mogli odpowiednio zakończyć kampanię. Zazwyczaj mamy obustronny miesiąc wypowiedzenia. Bez kruczków, że liczony od początku następnego miesiąca. Jeśli będziesz chciał/a wznowić kampanię w przyszłości, zapraszamy do kontaktu – możemy dostosować ją do aktualnych celów.
20. Jakie są najczęstsze błędy, które mogą wpłynąć na skuteczność kampanii?
Najczęstsze błędy, które mogą obniżyć efektywność kampanii, to brak jasno określonych celów, nieprzemyślane targetowanie, nieregularne monitorowanie wyników oraz pomijanie testowania różnych wersji reklam. Właśnie dlatego nasza agencja kładzie duży nacisk na strategię, planowanie i optymalizację każdej kampanii. Dla naszych klientów oznacza to spokojną głowę i pewność, że kampania jest prowadzona profesjonalnie.
Podsumowanie
Dziękujemy za zaufanie i wybór naszej agencji! Mamy nadzieję, że ten artykuł FAQ pomoże Ci lepiej zrozumieć proces współpracy i rozwieje wszelkie wątpliwości. Jeśli masz dodatkowe pytania – nie wahaj się z nami skontaktować!
Pozdrawiam serdecznie, Krzysztof Nowaczyk – Freelancer i właściciel butikowej agencji marketingowej Vantica – Agencja marketingu internetowego